Czym jest Amazon Prime?
Amazon Prime to specjalna usługa, która oferuje dostęp do wielu dodatkowych narzędzi i funkcji, takich jak nielimitowane darmowe dostawy, specjalne promocje, a także zapewnia dostęp do Prime Video i Amazon Prime Gaming. Dodatkowo subskrypcja oferuje Prime Day, gratisy do zamówień, bezpłatną dostawę w 2 godziny, bezpłatną wysyłkę w tym samym dniu czy wysyłkę w dni wolne. Subskrypcja kosztuje obecnie 49zł za rok.
W Stanach Zjednoczonych to właśnie usługa Prime w dużej mierze stoi za tak ogromnym sukcesem marki. Amerykańscy użytkownicy płacąc 119 dolarów rocznie dostają w ramach Prime usługi takie jak Amazon Reading, Music, Photos, Drive oraz Household. W Polsce Amazon Prime kosztuje tyle samo co Allegro Smart, ale oferuje o wiele więcej funkcji, w tym nielimitowane darmowe dostawy, Amazon Games i Prime Video.
Każdy sklep posiadający plakietkę Prime jest częściej wybierany
przez klientów ze względu na benefity tej usługi.
Amazon zadomawia się w Polsce
Zakupy na Amazon mogliśmy robić na długo przed oficjalnym startem platformy w Polsce za pomocą niemieckiej wersji serwisu. Oczywiście nie było to to samo co pełnoprawna polska wersja, która zagościła u nas dopiero w marcu 2021 roku, ale pozwalała na zakupy z dostawą z magazynów na terenie Polski, a interfejs był również dostępny w polskiej wersji.
W ciągu ostatnich miesięcy nic nie zapowiadało wejście Amazon Prime do Polski, jednakże wszystko wskazuje na to, że usługa może dużo zmienić na polskim rynku. Dlaczego?
Z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez PMR w lipcu 2021 roku wynika, że na Amazon zakupów dokonuje 15% kupujących online. Dla porównania, na Allegro kupujących jest aż 88%. Z badań PMR wynika także, że odsetek kupujących na Allegro w wieku 55+ nie odbiega od odsetka dla całej populacji. Osoby starsze cechują się większą lojalnością w stosunku do polskich platform w porównaniu do osób młodszych, dlatego to właśnie do młodszych pokoleń Amazon reklamuje swoje oferty. Pomimo, że Allegro nieustannie wprowadza atrakcyjne nowości, na przykład obniżenie minimalnej kwoty zamówienia w ramach dostawy kurierem lub funkcje takie jak Allegro Pay, warto jednak zastanowić się nad tym, czy wprowadzenie konkurencyjnej usługi Prime nie przebije polskiej platformy?
Jak sprzedawać na Amazon Prime?
Amazon Prime oferuje dwa modele sprzedaży: Seller Fulfilled Prime (SFP) oraz Fulfillment by Amazon (FBA).
Seller Fulfilled Prime (SFP)
Aby przejść na usługę SFP, trzeba spełnić następujące wymagania:
- Oferować swoim klientom opcje wysyłki premium;
- Wysyłać ponad 99% zamówień w określonym czasie realizacji wysyłki;
- Wskaźnik anulowania zamówienia powinien być mniejszy niż 0,5%;
- Dostarczać zamówienia u przewoźników zatwierdzonych przez Amazon;
- Postępować zgodnie z polityką zwrotów i regulaminem Amazon;
- Pozwolić platormie na przejęcie obsługi klienta;
- Realizować zamówienia w krótkim czasie, możliwie nawet tego samego dnia od zatwierdzenia płatności;
Po spełnieniu wszystkich wymagań zaczyna się okres próbny, podczas którego Amazon weryfikuje konto sprzedawcy. Niestety czas trwania okresu próbnego nie jest sprecyzowany.
Podczas okresu próbnego oznaczenie Prime nie będzie jeszcze widoczne, natomiast pojawi się natychmiastowo po jego ukończeniu, a sprzedawca uzyska wszystkie korzyści oferowane przez Prime.
Fulfillment by Amazon (FBA)
Łatwiejszym sposobem na zostanie sprzedawcą Prime jest dołączenie do Amazon FBA. Niezależnie od wybranego modelu biznesowego, każdy sprzedawca w modelu sprzedaży FBA jest automatycznie brany pod uwagę do Prime.
Będąc sprzedawcą FBA omija się okres próbny, a jedyne, co jest wymagane od sprzedawcy, to utrzymanie wyników i wskaźników Account Health na wysokim poziomie. Niektóre z wymagań to:
- Order Defect Rate poniżej 1%;
- Przestrzeganie regulaminu platformy;
- Nieprzekraczanie ustalonych przez Amazon limitów Inventory Performance Index, które oznaczają zarządzanie sprzedażą i dostępnością produktów na magazynie;
Amazon Prime zwiększa Twoje szanse na wygranie Buy Box!
83% transakcji na Amazon jest generowane przez Buy Box. Według Amazon, jeśli sprzedajesz w Amazon Prime, masz o wiele większe szansę na pojawienie się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Wzrost polskiego rynku e - commerce
Według danych PMR, w 2020 roku rynek internetowej sprzedaży detalicznej był wart prawie 89 mld zł. Szacuje się, że w 2021 roku będzie można podsumować ponad 20% wzrost, co oznacza, że jego łączna wartość przekroczy 110 mld zł. Co więcej, sprzedaż na marketplace’ach stanowi około połowę wartości rynku, więc oznacza to, że jest to świetny czas na rozpoczęcie sprzedaży internetowej!