Od 5 kwietnia 2021, Amazon wprowadzi nowość: Invoice Defect Rate, czyli kolejny wskaźnik wpływający na stan konta, który, według Amazon, wiąże się z poprawieniem wydajności portalu. Invoice Defect Rate to procent zamówień, dla których nie zostały wystawione faktury do północy pierwszego dnia roboczego po potwierdzeniu wysyłki. W przypadku, gdy wskaźnik będzie przekraczał 5%, konto sprzedawcy będzie zagrożone dezaktywacją.

Invoice Defect Rate - co musisz o nim wiedzieć?

Jako jedna ze składowych statystyk Twojego konta na Amazon, będzie ona wpływać na zdrowotność konta (Account Health), natomiast przed 5 kwietnia 2021 Amazon nie wyciągnie żadnych konsekwencji, jeśli Twój IDR jest wyższy, niż 5%.

Gdzie znajduje się wskaźnik IDR?

Aby sprawdzić na jakim poziomie utrzymuje się Twój IDR, należy wejść w zakładkę Account Health, a następnie wybrać Invoice Defect Rate. W celu pobrania danych dotyczących IDR, należy wybrać Download Report znajdujący się na dole strony.

6 kluczowych czynników wpływających na Account Health

  1. Wskaźnik wadliwych zamówień (ODR) – mierzy zadowolenie klientów z zakupów w Twoim sklepie w ciągu ostatnich 60 dni. Wskaźnik ten obejmuje kilka obszary takie jak negatywne opinie lub odrzucone płatności kartą i nie powinien przekraczać 1 %.

  2. Wskaźnik anulowanych zamówień (CR) – mierzy procent anulowanych zamówień liczony z ilości wszystkich zamówień. Przykładowo, jeśli klient anulował oczekujące zamówienie, czyli takie, które nie zostało jeszcze przyjęte do realizacji, nie wpłynie to na współczynnik anulowania. Natomiast gdy anulowanych zostanie 10 zamówień ze 100, CR wzrośnie o 10%. Wskaźnik nie może przekroczyć 2,5%.

  3. Wskaźnik opóźnionej wysyłki (LDR) – mierzy jaki procent ze wszystkich zamówień w ciągu ostatnich 10-30 dni był opóźniony w dostawie. Wskaźnik ten musi znajdować się poniżej 4%, w innymi przypadku konto może zostać zawieszone.

  4. Szybkość dostaw (OTDR) – sumuje on procent przesyłek, które dotarły do klienta przed szacowaną datą dostawy. Nie powinien być niższy niż 97%.

  5. Valid Tracking Rate (VTR) – mierzy procent wszystkich zamówień, którym nadano prawidłowy numer śledzenia. Powinien być utrzymany na poziomie powyżej 95%.

  6. Wskaźnik nieudanych faktur (IDR) – wskaźnik sprawdzający procent zamówień, dla których nie zostały dostarczone faktury do północy pierwszego dnia roboczego po potwierdzeniu wysyłki.

Jak obniżyć IDR?

Amazon proponuje poniższe opcje:

  1. Przesyłaj swoje faktury za pośrednictwem Amazon. Zaloguj się tutaj i sprawdź, którzy dostawcy obsługują taką funkcję i jak możesz ją aktywować.

  2. Przesyłaj faktury ręcznie poprzez zakładkę zarządzaj zamówieniami lub szczegóły zamówienia.

  3. Zarejestruj się do usługi obliczania podatku VAT, dzięki której Amazon automatycznie tworzy faktury w Twoim imieniu. W ramach tej usługi IDR zawsze wynosi 0%.

Czy musisz przesyłać faktury, jeśli nie naliczasz VAT od produktów, które sprzedajesz?

Niestety tak. Zgodnie z polityką Amazon, nawet jeśli nie musisz naliczać VAT od sprzedaży, musisz przedstawić paragon dla każdego zamówienia od klienta Amazon Business, ponieważ polityka Amazon wymaga, aby w takich przypadkach faktury były przesyłane do Centrum Sprzedawcy. Możesz zrobić to ręcznie w zakładce zarządzaj zamówieniami lub za pośrednictwem dostawcy. Warto wiedzieć, że sprzedawcy, którzy są zwolnieni z rejestracji VAT (zarówno w UE, jak i UK), mogą pozwolić Amazon na wystawianie w ich imieniu paragonów bez żadnych kosztów, poprzez deklarację zwolnienia z podatku. Należy pamiętać, że faktur nie można wysyłać mailem, ponieważ takie dokumenty są uznawane za niewysłane, w konsekwencji wpływając negatywnie na Twój wskaźnik IDR.  

Pamiętaj, że musisz przesłać faktury za wszystkie zamówienia, które zostały złożone przed 4 kwietnia 2021 roku.

Amazon jest dość wymagającą platformą sprzedażową, ale jeśli nie dopuścisz do poważnych zaniedbań, z całą pewnością Twoja sprzedaż utrzyma się na dobrym poziomie, a konto nie zostanie dezaktywowane. Pamiętaj, że jeśli Twój wskaźnik IDR przekracza obecnie 5%, masz wystarczająco czasu, by to naprawić. Jeśli potrzebujesz pomocy, koniecznie skontaktuj się z naszym zespołem, który pomoże Ci zadbać o Twój Account Health.