Spośród setek tysięcy ofert wystawianych codziennie na Amazon tylko nieliczne mają szansę stać się dobrymi ofertami, które będą przynosić duże zyski. Na decyzję zakupową klienta ma wpływ każdy element listingu: od atrakcyjnego zdjęcia głównego po dobrze skomponowana galerię zdjęć i tytuł aż po odpowiedni opis. To właśnie opis jest miejscem, w jakim klient poszukuje informacji o danym produkcie i to z niego powinien dowiedzieć się jak najwięcej szczegółowych informacji. Artykuły budowlane to szeroka i specyficzna kategoria produktów dostępnych na Amazon. Wiele przedmiotów posiada specjalistyczne nazwy, określone cechy i precyzyjne rozmiary lub parametry dlatego tak ważne jest umiejętne stworzenie opisu produktowego. Jakie elementy powinien więc zawierać opis, aby klient zdecydował się na zakup?
![](https://cdn.prod.website-files.com/642d8805c5681aacca93f5a2/677e32bc2b07e9b6193fd7a1_677e329bf0f7f0b9f340b435_2147651550.jpeg)
Łatwy do przeczytania format
Opis na Amazon daje nam możliwość zamieszczenia tekstu do 2000 znaków ze spacjami w formacie HTML. To spora ilość miejsca, w której możemy zamieścić szczegółowe informacje o produkcie, a format jaki wybierzemy i sposób ich przedstawienia zależy tylko od nas, jednak warto wziąć pod uwagę kilka ogólnych praktyk, które mogą być pomocne podczas tworzenia opisu. Poniżej przedstawiamy dwa opisy produktów z kategorii budowlanej. Pierwszy z przykładów to czytelny i przejrzysty opis, podzielony na sekcje rozdzielone odpowiednimi akapitami z wypunktowanymi informacjami. Drugi opis to ciąg tekstu zawierający informacje jedna po drugiej, bez oddzielenia ich od siebie pisane bez podziału na sekcje.
Przykład 1
Opis techniczny:
- Nazwa produktu: wkręty samogwintujące
- Materiał: stal węglowa
- Kolor do wyboru: czarne, srebrne
- Kształt główki: stożkowa
- Średnica gwintu (d): 3 mm, 3,5 mm, 4 mm, 4,8 mm
- Długość śruby (L): 10 mm, 12 mm, 16 mm, 25 m
(dokładne wymiary podane na zdjęciu technicznym)
- Końcówka główki: płaska
Rozmiar/ilość:
M3.0x10 - 60 Sztuk
M3.5x12 - 60 Sztuk
M3.5x16 - 50 Sztuk
M3.5x25 - 30 Sztuk
M4.0x10 - 40 Sztuk
M4.0x12 - 40 Sztuk
M4.0x16 - 30 Sztuk
M4,8x25 - 40 Sztuk
Cechy produktu:
Zapewniają trwałe i solidne połączenia, idealne do konstrukcji stalowych, blach, stelaży i elementów nośnych.
Świetnie sprawdzają się w montażu urządzeń, maszyn oraz naprawach pojazdów, takich jak samochody ciężarowe czy maszyny rolnicze.
Ułatwiają prace DIY, umożliwiając tworzenie półek, stelaży meblowych czy szaf technicznych.
Są niezastąpione w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, zapewniając solidne łączenie kanałów i rur.
Produkty wyprodukowane na terenie Unii Europejskiej. Pakowane w paczki po 10 sztuk.
Przykład 2
wkręty samogwintujące; Materiał: stal węglowa; Kolor do wyboru: czarne, srebrne; Kształt główki: stożkowa; Średnica gwintu (d): 3 mm, 3,5 mm, 4 mm, 4,8 mm; Długość śruby (L): 10 mm, 12 mm, 16 mm, 25 mm (dokładne wymiary podane na zdjęciu technicznym); Końcówka główki: płaska. Rozmiar/ilość: - M3.0x10 - 60 Sztuk - M3.5x12 - 60 Sztuk - M3.5x16 - 50 Sztuk - M3.5x25 - 30 Sztuk - M4.0x10 - 40 Sztuk - M4.0x12 - 40 Sztuk - M4.0x16 - 30 Sztuk - M4,8x25 - 40 Sztuk Cechy produktu: Zapewniają trwałe i solidne połączenia, idealne do konstrukcji stalowych, blach, stelaży i elementów nośnych. Świetnie sprawdzają się w montażu urządzeń, maszyn oraz naprawach pojazdów, takich jak samochody ciężarowe czy maszyny rolnicze. Ułatwiają prace DIY, umożliwiając tworzenie półek, stelaży meblowych czy szaf technicznych. Są niezastąpione w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, zapewniając solidne łączenie kanałów i rur. Produkty wyprodukowane na terenie Unii Europejskiej. Pakowane w paczki po 10 sztuk.
Oba opisy przekazują informacje o produkcie, natomiast przykład pierwszy jest zdecydowanie bardziej przejrzysty, łatwiej wyszukać w nim interesujące nas informacje. Pierwszy z nich ułatwi klientowi szybsze znalezienie interesujących go informacji i pozwoli mu łatwej zapoznać się ze szczegółowymi cechami produktu. Klient, wchodząc w naszą ofertę, jest już zainteresowany zakupem, a opis ma za zadanie przekonać go do kupna. Przejrzysty wygląd i przystępna forma przekazu są więc czynnikami, jakie ułatwią mu znalezienie informacji i skłonią do zakupu.
Selekcja szczegółowych informacji
Zarówno dla klientów korzystających z aplikacji jak i tych wyszukujących produktów w wyszukiwarce, każdy listing ma określoną budowę i strukturę. Opis jest dopełnieniem wyżej znajdujących się bulletpointów, w których zamieszczamy informacje najważniejsze i ogólne. To z nimi w pierwszej kolejności spotyka się klient i to tam zasięga pierwszych informacji o produkcie. W bulletpointach używamy języka korzyści, aby przedstawić jakie zalety lub korzyści klient otrzyma po zakupie produktu. W opisie rozwijamy także wybrane szczegóły techniczne, jakie uzupełniliśmy w ofercie. Sekcja szczegółów technicznych jest często ograniczona limitem znaków lub wyborem tylko odpowiednich parametrów z listy rozwijanej, więc możemy rozwinąć zamieszczone tam informacje i umieścić je w sekcji opisu produktowego. Z kolei opis i galeria produktowa mogą być wzajemnie uzupełniającymi się elementami listingu.
W opisie rozwijamy więc te informacje, które zamieściliśmy w bulletpointach oraz sekcji szczegółów technicznych. Opis jest rozwinięciem wcześniej podanych informacji i przedstawieniem ich w przystępnej i łatwej do przyswojenia formie z większymi szczegółami. Z powodzeniem możemy zamieścić tutaj informacje techniczne i szczegółowe dane o produkcie razem z tekstem przedstawiającym zalety i cechy, jakie posiada produkt. Odpowiednie zredagowanie opisu z uwzględnieniem słów kluczowych uatrakcyjni ofertę i pomoże algorytmowi Amazon zwiększyć trafność wyszukiwanych przez klienta ofert. Umiejętnie wplecione w tekst wyselekcjonowane słowa kluczowe pomogą ofercie wybić się na wyższą pozycję w rankingu wyszukiwania i pomogą zwiększyć jej widoczność i konwersję.
Odpowiednia kolejność
Struktura opisu powinna być klarowna i lekka. Jej forma powinna zachęcać klienta do zapoznania się z produktem. Artykuły budowlane to kategoria, w której klient poszukuje konkretnych produktów o konkretnych parametrach czy rozmiarach, dlatego jako pierwsze powinniśmy zamieścić szczegółowe informacje o produkcie takie jak przeznaczenie użytkowania, materiał wykonania, szczegółowe wymiary, sposób użycia itd.
Na górze opisu zamieszczamy ważne informacje techniczne lub/i informacje, jakich nie dodawaliśmy w sekcji bullet point lub w sekcji szczegóły techniczne w zależności od rodzaju produktu i kategorii, w jakiej się znajduje. Najlepiej podać te informacje w formie wypunktowanej a każdy z podpunktów niech będzie krótki i zwięzły i niech opisuje jedną cechę. Po zamieszczeniu najważniejszych informacji możemy umieścić opis cech i zalet produktów w bardziej rozwiniętej formie. Nie powtarzajmy tego co zamieściliśmy w sekcji bullet point tylko dajmy klientom dodatkową wartość w postaci pełnego i wyczerpującego opisu. Możemy zamieścić tu informację o tym, jakie certyfikaty czy atesty posiada produkt i co one oznaczają, w jaki sposób należy dopasować produkt, czy produkt wymaga specjalistycznych narzędzi a jeśli tak to jakich, czy ma jakieś specjalne właściwości i wiele innych. W zależności od kategorii produktu i jego zastosowania te informacje będą się różniły. Warto przeanalizować jakie potrzeby i oczekiwania od produktu może mieć klient i zamieścić wszystkie te informacje w opisie produktu.
Analiza konkurencji i wykorzystanie narzędzi AI
Sztuczna inteligencja to gorący temat w świecie e-commerce zwłaszcza na Amazon. Platforma wprowadza nowe narzędzia i funkcjonalności, które pomagają sprzedawcom tworzyć lepsze oferty. Tworzenie opisu produktowego to także analiza konkurencyjnych ofert i optymalizacja własnych listingów. Od niedawna Amazon uruchomił funkcję asystenta AI „Rufus”, który na europejskich rynkach w wersji beta działa obecnie w Niemczech, Francji, Włoszech i Hiszpanii. To pomocne narzędzie w tworzeniu opisów produktowych i optymalizacji ofert, ale przede wszystkim w wyszukiwaniu informacji. Analizując oferty konkurencji, jesteśmy w stanie z pomocą tego narzędzia zobaczyć jakie pytania i zagadnienia w podobnych produktach mają klienci i w jaki sposób kierują zapytania do wyszukiwarki, jeśli nie znajdują w ofercie interesujących ich informacji. To doskonały sposób na wykorzystanie zachowań użytkowników, aby wzbogacić nasz opis i dodać w nim potrzebne z perspektywy klienta informacje.
Podsumowując opis produktowy to kluczowe miejsce każdej oferty. Produkty takie jak artykuły budowlane charakteryzują się bowiem szczegółowymi cechami i parametrami, które należy zamieścić w opisie w jak najbardziej zrozumiały sposób z wyjaśnieniem wielu specjalistycznych oznaczeń, atestów i rozmiarów. Dodanie do opisu szczegółowo wyjaśnionego sposobu montażu czy specjalnych cech i zalet produktu dopełni opis. Najważniejsze, aby przekaz był prosty i zrozumiały a opis uzupełniał listing i ułatwiał klientowi znalezienie najważniejszych informacji i przekonanie go do zakupu właśnie naszego produktu.