Spośród setek tysięcy ofert wystawianych codziennie na Amazon tylko nieliczne mają szansę stać się dobrymi ofertami, które będą przynosić duże zyski. Na decyzję zakupową klienta ma wpływ każdy element listingu: od atrakcyjnego zdjęcia głównego po dobrze skomponowana galerię zdjęć i tytuł aż po odpowiedni opis. To właśnie opis jest miejscem, w jakim klient poszukuje informacji o danym produkcie i to z niego powinien dowiedzieć się jak najwięcej szczegółowych informacji. Artykuły budowlane to szeroka i specyficzna kategoria produktów dostępnych na Amazon. Wiele przedmiotów posiada specjalistyczne nazwy, określone cechy i precyzyjne rozmiary lub parametry dlatego tak ważne jest umiejętne stworzenie opisu produktowego. Jakie elementy powinien więc zawierać opis, aby klient zdecydował się na zakup?

Łatwy do przeczytania format

Opis na Amazon daje nam możliwość zamieszczenia tekstu do 2000 znaków ze spacjami w formacie HTML. To spora ilość miejsca, w której możemy zamieścić szczegółowe informacje o produkcie, a format jaki wybierzemy i sposób ich przedstawienia zależy tylko od nas, jednak warto wziąć pod uwagę kilka ogólnych praktyk, które mogą być pomocne podczas tworzenia opisu. Poniżej przedstawiamy dwa opisy produktów z kategorii budowlanej. Pierwszy z przykładów to czytelny i przejrzysty opis, podzielony na sekcje rozdzielone odpowiednimi akapitami z wypunktowanymi informacjami. Drugi opis to ciąg tekstu zawierający informacje jedna po drugiej, bez oddzielenia ich od siebie pisane bez podziału na sekcje.

Przykład 1

Opis techniczny:

- Nazwa produktu: wkręty samogwintujące
- Materiał: stal węglowa
- Kolor do wyboru: czarne, srebrne
- Kształt główki: stożkowa
- Średnica gwintu (d): 3 mm, 3,5 mm, 4 mm, 4,8 mm
- Długość śruby (L): 10 mm, 12 mm, 16 mm, 25 m
(dokładne wymiary podane na zdjęciu technicznym)
- Końcówka główki: płaska

Rozmiar/ilość:
M3.0x10 - 60 Sztuk
M3.5x12 - 60 Sztuk
M3.5x16 - 50 Sztuk
M3.5x25 - 30 Sztuk
M4.0x10 - 40 Sztuk
M4.0x12 - 40 Sztuk
M4.0x16 - 30 Sztuk
M4,8x25 - 40 Sztuk

Cechy produktu:

Zapewniają trwałe i solidne połączenia, idealne do konstrukcji stalowych, blach, stelaży i elementów nośnych.
Świetnie sprawdzają się w montażu urządzeń, maszyn oraz naprawach pojazdów, takich jak samochody ciężarowe czy maszyny rolnicze.
Ułatwiają prace DIY, umożliwiając tworzenie półek, stelaży meblowych czy szaf technicznych.
Są niezastąpione w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, zapewniając solidne łączenie kanałów i rur.
Produkty wyprodukowane na terenie Unii Europejskiej. Pakowane w paczki po 10 sztuk.

Przykład 2

wkręty samogwintujące; Materiał: stal węglowa; Kolor do wyboru: czarne, srebrne; Kształt główki: stożkowa; Średnica gwintu (d): 3 mm, 3,5 mm, 4 mm, 4,8 mm; Długość śruby (L): 10 mm, 12 mm, 16 mm, 25 mm (dokładne wymiary podane na zdjęciu technicznym); Końcówka główki: płaska. Rozmiar/ilość: - M3.0x10 - 60 Sztuk - M3.5x12 - 60 Sztuk - M3.5x16 - 50 Sztuk - M3.5x25 - 30 Sztuk - M4.0x10 - 40 Sztuk - M4.0x12 - 40 Sztuk - M4.0x16 - 30 Sztuk - M4,8x25 - 40 Sztuk Cechy produktu: Zapewniają trwałe i solidne połączenia, idealne do konstrukcji stalowych, blach, stelaży i elementów nośnych. Świetnie sprawdzają się w montażu urządzeń, maszyn oraz naprawach pojazdów, takich jak samochody ciężarowe czy maszyny rolnicze. Ułatwiają prace DIY, umożliwiając tworzenie półek, stelaży meblowych czy szaf technicznych. Są niezastąpione w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, zapewniając solidne łączenie kanałów i rur. Produkty wyprodukowane na terenie Unii Europejskiej. Pakowane w paczki po 10 sztuk.

Oba opisy przekazują informacje o produkcie, natomiast przykład pierwszy jest zdecydowanie bardziej przejrzysty, łatwiej wyszukać w nim interesujące nas informacje. Pierwszy z nich ułatwi klientowi szybsze znalezienie interesujących go informacji i pozwoli mu łatwej zapoznać się ze szczegółowymi cechami produktu. Klient, wchodząc w naszą ofertę, jest już zainteresowany zakupem, a opis ma za zadanie przekonać go do kupna. Przejrzysty wygląd i przystępna forma przekazu są więc czynnikami, jakie ułatwią mu znalezienie informacji i skłonią do zakupu.

Selekcja szczegółowych informacji

Zarówno dla klientów korzystających z aplikacji jak i tych wyszukujących produktów  w wyszukiwarce, każdy listing ma określoną budowę i strukturę. Opis jest dopełnieniem wyżej znajdujących się bulletpointów, w których zamieszczamy informacje najważniejsze i ogólne. To z nimi w pierwszej kolejności spotyka się klient i to tam zasięga pierwszych informacji o produkcie. W bulletpointach używamy języka korzyści, aby przedstawić jakie zalety lub korzyści klient otrzyma po zakupie produktu. W opisie rozwijamy także wybrane szczegóły techniczne, jakie uzupełniliśmy w ofercie. Sekcja szczegółów technicznych jest często ograniczona limitem znaków lub wyborem tylko odpowiednich parametrów z listy rozwijanej, więc możemy rozwinąć zamieszczone tam informacje i umieścić je w sekcji opisu produktowego. Z kolei opis i galeria produktowa mogą być wzajemnie uzupełniającymi się elementami listingu.

W opisie rozwijamy więc te informacje, które zamieściliśmy w bulletpointach oraz sekcji szczegółów technicznych. Opis jest rozwinięciem wcześniej podanych informacji i przedstawieniem ich w przystępnej i łatwej do przyswojenia formie z większymi szczegółami. Z powodzeniem możemy zamieścić tutaj informacje techniczne i szczegółowe dane o produkcie razem z tekstem przedstawiającym zalety i cechy, jakie posiada produkt. Odpowiednie zredagowanie opisu z uwzględnieniem słów kluczowych uatrakcyjni ofertę i pomoże algorytmowi Amazon zwiększyć trafność wyszukiwanych przez klienta ofert. Umiejętnie wplecione w tekst wyselekcjonowane słowa kluczowe pomogą ofercie wybić się na wyższą pozycję w rankingu wyszukiwania i pomogą zwiększyć jej widoczność i konwersję.

Odpowiednia kolejność

Struktura opisu powinna być klarowna i lekka. Jej forma powinna zachęcać klienta do zapoznania się z produktem. Artykuły budowlane to kategoria, w której klient poszukuje konkretnych produktów o konkretnych parametrach czy rozmiarach, dlatego jako pierwsze powinniśmy zamieścić szczegółowe informacje o produkcie takie jak przeznaczenie użytkowania, materiał wykonania, szczegółowe wymiary, sposób użycia itd.

Na górze opisu zamieszczamy ważne informacje techniczne lub/i informacje, jakich nie dodawaliśmy w sekcji bullet point lub w sekcji szczegóły techniczne w zależności od rodzaju produktu i kategorii, w jakiej się znajduje. Najlepiej podać te informacje w formie wypunktowanej a każdy z podpunktów niech będzie krótki i zwięzły i niech opisuje jedną cechę. Po zamieszczeniu najważniejszych informacji możemy umieścić opis cech i zalet produktów w bardziej rozwiniętej formie. Nie powtarzajmy tego co zamieściliśmy w sekcji bullet point tylko dajmy klientom dodatkową wartość w postaci pełnego i wyczerpującego opisu. Możemy zamieścić tu informację o tym, jakie certyfikaty czy atesty posiada produkt i co one oznaczają, w jaki sposób należy dopasować produkt, czy produkt wymaga specjalistycznych narzędzi a jeśli tak to jakich, czy ma jakieś specjalne właściwości i wiele innych. W zależności od kategorii produktu i jego zastosowania te informacje będą się różniły. Warto przeanalizować jakie potrzeby i oczekiwania od produktu może mieć klient i zamieścić wszystkie te informacje w opisie produktu.

Analiza konkurencji i wykorzystanie narzędzi AI

Sztuczna inteligencja to gorący temat w świecie e-commerce zwłaszcza na Amazon. Platforma wprowadza nowe narzędzia i funkcjonalności, które pomagają sprzedawcom tworzyć lepsze oferty. Tworzenie opisu produktowego to także analiza konkurencyjnych ofert i optymalizacja własnych listingów. Od niedawna Amazon uruchomił funkcję asystenta AI „Rufus”, który na europejskich rynkach w wersji beta działa obecnie w Niemczech, Francji, Włoszech i Hiszpanii. To pomocne narzędzie w tworzeniu opisów produktowych i optymalizacji ofert, ale przede wszystkim w wyszukiwaniu informacji. Analizując oferty konkurencji, jesteśmy w stanie z pomocą tego narzędzia zobaczyć jakie pytania i zagadnienia w podobnych produktach mają klienci i w jaki sposób kierują zapytania do wyszukiwarki, jeśli nie znajdują w ofercie interesujących ich informacji. To doskonały sposób na wykorzystanie zachowań użytkowników, aby wzbogacić nasz opis i dodać w nim potrzebne z perspektywy klienta informacje.

Podsumowując opis produktowy to kluczowe miejsce każdej oferty. Produkty takie jak artykuły budowlane charakteryzują się bowiem szczegółowymi cechami i parametrami, które należy zamieścić w opisie w jak najbardziej zrozumiały sposób z wyjaśnieniem wielu specjalistycznych oznaczeń, atestów i rozmiarów. Dodanie do opisu szczegółowo wyjaśnionego sposobu montażu czy specjalnych cech i zalet produktu dopełni opis. Najważniejsze, aby przekaz był prosty i zrozumiały a opis uzupełniał listing i ułatwiał klientowi znalezienie najważniejszych informacji i przekonanie go do zakupu właśnie naszego produktu.